Powered by Wetter2.com
November 2, 2024

Kiddo.lt

РУССКИЙ ВОЕННЫЙ КОРАБЛЬ, ИДИ НАХУЙ

Neįtikėtinas lėktuvas, kuris atrodo taip, tarsi pametė vieną variklį: ką tokio sugalvojo garsusis aeronautikos inžinierius Burtas Rutanas ir kuo nustebino pasaulį unikalus jo šedevras „Rutan Boomerang“ (Video)

Absoliuti dauguma lėktuvų yra simetriški. Jei lėktuvas turi vieną variklį, galite neabejoti, kad jis bus centre. Jei du – po kiekvienu sparnu bus po vieną. Ir taip toliau. Tačiau „Rutan Boomerang“ yra kiek kitoks lėktuvas – nors jis turi du variklius, jų konfigūracija yra visiškai nesimetriška.

Burtas Rutanas – aeronautikos inžinierius, sukūręs daug neįprastai atrodančių orlaivių. Rutano darbai garsėjo tuo, kad praktiškai visi jie buvo kuo nors neįprasti. Kiekvienas naujas inžinieriaus orlaivis buvo nepanašus į jokį kitą. Rutanas eksperimentavo su formomis ir aerodinamika, ieškodamas ko nors neatrasto, iš ko galėtų pasimokyti visa lėktuvų pramonė. Kitaip tariant, Rutano kurti orlaiviai buvo tarsi skraidantys eksperimentai, o ne būsimų serijinės gamybos modelių prototipai. Rutano biografijoje ir tokie kūriniai kaip Rutan Voyager – pirmasis lėktuvas 1986 metais be sustojimo apskriejęs pasaulį. Ar kosminis orlaivis SpaceShipOne, kuris buvo pirmasis privačiai sukurtas tokio tipo erdvėlaivis, kuris dukart peržengė kosmoso ribą.

Rutan Model 202 Boomerang taip pat buvo sukurtas kaip eksperimentas. Burtas Rutanas norėjo sukurti mažą dvimotorį orlaivį, kuris būtų pakankamai lengvai valdomas užgesus vienam iš variklių. Visi dvimotoriai lėktuvai gali skristi su vienu neveikiančiu varikliu, tačiau tai yra pakankamai sudėtinga dėl asimetriškos traukos. Bandydamas sukurti labai saugų orlaivį, Rutanas nusprendė sukurti asimetrišką dvimotorį lėktuvą, kuris teoriškai konkuruotų su Beechcraft Baron 58.

Rutan Boomerang atrodo tarsi trimotoris lėktuvas, kuris pametė vieną variklį. 

Beechcraft Baron 58 yra vienas iš populiariausių civilinių mažų dvimotorių lėktuvų. Jis yra toks populiarus, kad jo gamyba tęsiasi iki šiol, nors prasidėjo dar 1961 m. Baron garsėja kaip patikimas ir pakankamai ekonomiškas būdas keliauti, todėl Rutanas būtent į jo savybes žvalgėsi, kai sėdo kurti savo Boomerang.

Rutan Boomerang pirmą kartą viešai parodytas 1996 metų birželį. Lėktuvas traukė akį – atrodė tarsi trimotoris orlaivis, kuris pametė vieną variklį. Boomerang turėjo du vertikalius uodegos stabilizatorius, du liemenis, du variklius ir vieną fiuzeliažą. Viduje teoriškai galėjo sėdėti keturi keleiviai ir vienas pilotas, tačiau Boomerang interjeras niekada nebuvo įrengtas. O kam? Juk tai viso labo buvo tik įdomus eksperimentas.

Salonas taip ir nebuvo įrengtas. Asimetriškas Blohm & Voss BV 141 dizainas leido naudoti vieną variklį, bet kartu išlaikyti neprilygstamą matomumą – juk tai buvo žvalgybinis orlaivis. 

Rutan Boomerang nebuvo pirmas tokio asimetriško dizaino lėktuvas. 1938 metų vasario 25 dieną į Vokietijos dangų pakilo vienmotoris Blohm & Voss BV 141. Įdomu tai, kad šio lėktuvo įgula sėdėjo ne pagrindiniame fiuzeliaže, o po sparnu sumontuotame korpuse. 20 šių žvalgybinių orlaivių buvo pagaminta, tačiau toliau ši programa nepasistūmėjo.

Asimetriškas Blohm & Voss BV 141 dizainas leido naudoti vieną variklį, bet kartu išlaikyti neprilygstamą matomumą – juk tai buvo žvalgybinis orlaivis. 

Kaip matysite vėliau, sėkmės nesulaukė ir Rutan Boomerang, bet tikrai ne dėl neįprasto dizaino. Įdomu tai, kad nors abu oru aušinami cilindriniai Lycoming varikliai buvo iš esmės mechaniškai vienodi, tas, kuris buvo sumontuotas priešais kabiną, buvo 10 ag galingesnis. Boomerang sparnų mojis siekė 11,12 m – šiek tiek mažiau nei Beechcraft Baron. Tuomet skaičiuota, kad maksimalus lėktuvo greitis sieks 530 km/h (kreiserinis – 402 km/h). Rutan Boomerang pirmą kartą pakilo 1996-ųjų lapkritį ir bandymų metu demonstravo puikias dinamines savybes.

Daug kas mano, kad asimetriškas lėktuvas turėtų būti neefektyvus, tačiau keliamąja galia Boomerang buvo subalansuotas. Piloto darbas daug nesiskyrė nuo bet kokio kito dvimotorio lėktuvo valdymo. Dizainas iš tikrųjų buvo daug žadantis, todėl jau 1997 metais Boomerang susidomėjo verslininkai Rayus ir Neilas Morrowai, kurie pasišovė panaudoti šį dizainą kuriant oro taksi orlaivį.

Boomerang su atviromis durimis į saloną, kur turėjo tilpti 4 keleiviai. 

Naujas Morrow Aircraft Corporation lėktuvas turėjo vadintis Morrow MB-300. Projektas judėjo į priekį ir netgi buvo skelbiama, kad jau 2005 metais naujasis neįprasto dizaino lėktuvas ims gabenti keleivius. Tačiau 2002 metais MB-300 projektas buvo įšaldytas neužbaigus nei vieno prototipo. Tiesa, galbūt serijinės gamybos Boomerang dar išvysime – 2009 metais Burtas Rutanas pasakojo, kad Morrow užsakymu kuriama aštuonvietė Boomerang versija su turbopropeleriniais varikliais. Vėlgi, jau ilgą laiką apie tai nieko negirdėti.

Rutan Boomerang originalas ilgą laiką buvo pamirštas, tačiau 2011 metais buvo restauruotas ir vėl pakilo į dangų, kad sudalyvautų keliose aviacijos šventėse. Taigi, kas žino – galbūt ateityje padangėse išvysime ir tokį neįprastą lėktuvą.

Keli faktai apie techninę Rutan Boomerang pusę:

Ilgis – 9,36 m;
Sparnų mojis – 11,12 m;
Keleivių skaičius – 4+1 pilotas.
Varikliai – oru aušinami keturių cilindrų Lycoming TIO-360-A1B ir Lycoming TIO-360-C1A6D (149 + 157 kW);
Maksimalus/kreiserinis greitis – 530/402 km/h;
Maksimalus skrydžio nuotolis – 3780 km.