Powered by Wetter2.com
January 13, 2025

Kiddo.lt

РУССКИЙ ВОЕННЫЙ КОРАБЛЬ, ИДИ НАХУЙ

Oro taxi pasiruošę pradėti dirbti

Prieš dvylika metų “Joby Aviation” sudarė septynių inžinierių komanda, dirbusi įkūrėjo JoeBeno Bevirto rančoje Santa Kruzo kalnuose. Šiandien startuolio darbuotojų skaičius išaugo iki 800, o jo vertė siekia 6,6 mlrd. JAV dolerių, todėl jis yra labiausiai vertinama elektrinio vertikalaus kilimo ir tūpimo (eVTOL) bendrovė pramonėje.

Kaip ir bet kurioje kitoje pramonės šakoje, prognozės gali būti miglotesnės nei aistringų įkūrėjų ir investuotojų piešiamas rožinis paveikslas.
Tai ne vienintelė oro taksi bendrovė, kuriai pavyko pasiekti vienaragio statusą. Dabar šioje srityje yra daug naujų arba netrukus viešai prekiaujamų bendrovių, kurių akcijomis bus prekiaujama susijungimų ir specialios paskirties bendrovių įsigijimų dėka. Daugėja partnerysčių su didžiausiais automobilių gamintojais ir oro linijų bendrovėmis, o vadovai žada, kad komercinė veikla bus pradėta jau 2024 m.

Kaip ir bet kurioje kitoje pramonės šakoje, prognozės gali būti miglotesnės nei aistringų įkūrėjų ir investuotojų piešiamas rožinis vaizdas. Peržvelgus komentarus ir pranešimus “LinkedIn” tinkle matyti, kad pramonės atstovai ir analitikai ginčijasi dėl to, kada ši nauja technologija iš tikrųjų pradės veikti ir kurios bendrovės išloš.

Kiti nesutarimai yra didesni. Bendrovė “Wisk Aero” pateikė ieškinį bendrovei “Archer Aviation” dėl komercinės paslapties pasisavinimo. Tuo tarpu bendrovių, kurios dar neturi jokių pajamų ir artimiausioje ateityje gali jų neturėti, vertinimai sparčiai auga.

Elektrinis oro mobilumas vis labiau populiarėja. Tačiau ateityje laukia neramumai.

Dideli planai, dar didesnės išlaidos

“Uber Elevate” tuometinis vadovas Markas Moore’as 2020 m. balandį per Karinių oro pajėgų programos “Agility Prime” konferenciją apskaičiavo, kad eVTOL nuo projektavimo iki gamybos ir sertifikavimo greičiausiai kainuos apie 1 mlrd. dolerių.

Tam tikra prasme tai reiškia, kad geriausiai pasirodys tos bendrovės, kurios sugebės surinkti pakankamai pinigų visoms su projektavimu, sertifikavimu, gamyba ir infrastruktūra susijusioms išlaidoms padengti.

“Pradedančiosios įmonės, kurios sėkmingai pritraukė arba sugebės pritraukti dideles kapitalo sumas, kad galėtų įveikti sertifikavimo procesą… tai yra svarbiausias dalykas, kuris atskirs stipriuosius nuo silpnųjų”, – “TechCrunch” sakė “PitchBook” mobilumo technologijų vyresnysis analitikas Asadas Hussainas. “Šioje srityje veikia daugiau nei 100 startuolių. Ne visi jie sugebės tai padaryti.”

Tereikia prisiminti kai kurias išlaidas, kurias praėjusiais metais patyrė didžiausi eVTOL: Joby Aviation” moksliniams tyrimams ir plėtrai išleido 108 mln. dolerių, t. y. 30 mln. dolerių daugiau nei 2019 m. Archer” 2020 m. tyrimams ir plėtrai išleido 21 mln. dolerių, remiantis reguliavimo institucijų pateiktais dokumentais. Tuo tarpu “Joby” grynieji nuostoliai pernai buvo 114,2 mln. dolerių, o “Archer” – 24,8 mln. dolerių, nors, žinoma, nė viena iš bendrovių dar nepateikė rinkai produkto. Tikėtina, kad veiklos išlaidos ateityje tik didės, nes bendrovės pradės gamybos ir diegimo etapus.

Pramonės ateičiai tai reiškia du dalykus: daugiau SPAC sandorių ir daugiau įsigijimų.

Judumo bendrovės, įskaitant tas, kurios dirba elektrifikuoto transporto srityje, dažnai dar negauna pajamų ir jų verslo modeliai yra kapitalui imlūs – dėl šio derinio gali būti sunku rasti pirkėjų tradicinio IPO metu. SPAC tampa vis populiaresni kaip trumpesnis ir pigesnis būdas tapti viešąja bendrove. Be to, SPAC istoriškai buvo mažiau tikrinamos nei IPO. Jei JAV vertybinių popierių biržos komisija ateityje pradės atidžiau nagrinėti SPAC susijungimus, tai gali sumažinti kitų oro taksi bendrovių galimybes tokiu būdu patekti į biržą, sakė Hussainas.

Tai reiškia, kad rinkos konsolidacija beveik garantuota, nes mažesnėms bendrovėms gali būti naudingiau parduoti, nei toliau rinkti daugiau kapitalo. Tai jau prasidėjo: Balandžio pabaigoje eVTOL kūrėja “Astro Aerospace” paskelbė apie “Horizon Aircraft” įsigijimą.

Horizon” kaip vieną iš daugelio sandorio privalumų nurodė “geresnes galimybes gauti kapitalo”, o kitoms bendrovėms pirkimas arba pardavimas greičiausiai bus naudingiausias pakeliui į komercializaciją. O praėjusią savaitę Didžiosios Britanijos eVTOL bendrovė “Vertical Aerospace”, kuri iš “Virgin Atlantic” yra užsakiusi 150 orlaivių, pranešė, kad susijungdama su “Broadstone Acquisition Corp.”, kurios nuosavo kapitalo vertė yra apie 2,2 mlrd.